Coo Consult



BLOG: BHV-organisatie en noodplan

Zaterdag 17 december 2022

๐—•๐—›๐—ฉ-๐—ผ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ผ๐—ผ๐—ฑ๐—ฝ๐—น๐—ฎ๐—ป

www.coo-consult.nl_brand_vluchtwegaanduiding

๐‘๐‘œ๐‘Ÿ๐‘” ๐‘’๐‘Ÿ๐‘ฃ๐‘œ๐‘œ๐‘Ÿ ๐‘‘๐‘Ž๐‘ก ๐‘ข๐‘ค ๐‘๐‘’๐‘‘๐‘Ÿ๐‘–๐‘—๐‘“ ๐‘‘๐‘Ž๐‘ก ๐‘”๐‘œ๐‘’๐‘‘ ๐‘œ๐‘ ๐‘œ๐‘Ÿ๐‘‘๐‘’ โ„Ž๐‘’๐‘’๐‘“๐‘ก.
Het is belangrijk om een noodplan binnen het bedrijf te hebben dat frequent actueel wordt gehouden i.v.m. wijzigingen in situaties en omstandigheden. Ook is het hebben van een BHV-ploeg met voldoende kennis en ervaring eveneens belangrijk in het hele proces. Om dit goed op te zetten zijn de volgende factoren essentieel: communicatie, tijd, geld (budget), informatie, kwaliteit en de organisatie in het bijzonder.

De BHV-ploeg wordt meestal aangestuurd door de ploegleider BHV maar in het totale plaatje is het hoofd BHV eindverantwoordelijk. Het hoofd BHV houdt zich meer met beleidsregels, wetgeving en vergunningen bezig. Ook zorgt het hoofd BHV voor bevel en het geven van instructies.

Interne partijen die hierin een belangrijke rol spelen zijn: het crisismanagement, de lijnmanagers, de preventiemedewerkers, de Ondernemingsraad (OR), de Technische Dienst (TD), de receptie, de beveiliging en de bedrijfsbrandweer indien dat van toepassing is.

Externe partijen die hierin een belangrijke rol spelen zijn: de hulpverleningsdiensten (politie, ambulance en brandweer), de brancheorganisaties, de Arbodienst, de gemeente, de omwonenden en de schadeverzekeraar.

Er zijn verschillende processen die geregeld moeten worden in het geval van een noodsituatie/evacuatie of een evacuatieoefening. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het melden van een noodsituatie, het alarmeren, het ontruimen, het bestrijden van een brand, het zorgen voor een goede evacuatie en het afstemmen met de hulpverleningsdiensten. Verder het bestrijden van ongevallen en omgaan met ziekten, het veilig terugkeren naar de werkplek, het herstellen van het salvage bedrijfsproces, het goed kunnen communiceren en coรถrdineren, het zorgen voor passende nazorg en het managen van een ontstane chaotische crisissituatie.

www.coo-consult.nl_brand_kantoorgebouw

Het noodplan moet bij iedereen bekend zijn inclusief de aannemers. Aan externen kan dit doorgegeven worden door middel van een poortinstructie voor aanvang van een project of activiteit. De nodige informatie moet duidelijk toegankelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn: informatie plaatsen op intranet of beschikbaar zijn bij de receptie, geplastificeerde kaartjes die mensen bij zich hebben en bijvoorbeeld het evacuatieplan op een deur van een hotelkamer.

Degene die een brand of incident waarneemt belt meestal eerst een intern alarmnummer (ook afhankelijk van de grootte en ernst van de omvang van de brand). De melder die de receptioniste of de beveiliging belt geeft het volgende door: wat er aan de hand is, de locatie en de omvang van het incident, eventueel het aantal slachtoffers inclusief de urgentie ervan.

www.coo-consult.nl_brand_trappenhuis

Tijdens het ontruimen moet rekening gehouden worden met invaliden, dat de lift niet gebruikt wordt, dat het ontruimingsalarm duidelijk hoorbaar is, dat werknemers de verzamelplaats kennen en weten te vinden en dat de BHVโ€™ers de werknemers begeleiden en opvangen op de verzamelplaats.

De receptionist of de beveiliging kan het volgende vragen aan de melder:

โ€ข Waar is de brand ?
โ€ข Wat is de omvang van de situatie ?
โ€ข Zijn er slachtoffers en zo ja hoeveel ? Status (niet ernstig, mild, ernstig of kritiek).
โ€ข Wie de melding heeft gedaan.

De receptie of de beveiliging waarschuwt de BHV-ploeg en belt, indien nodig, het alarmnummer 112. De werkwijzen moeten bij iedereen bekend zijn en er moet mee geoefend zijn met de BHV-ploeg.

Heeft uw bedrijf dit op orde ?

Bij twijfel contact Coo Consult.

www.coo-consult.nl_BHV_nooduitgang

× Afspraak maken of stel een vraag